Hunden lever farligt i bilen

– biltillverkarna brister när det gäller säkerhet för hund

För barn som åker med bil finns tydliga rekommendationer om hur de ska sitta för att färdas säkert och biltillverkarna tävlar om att ha de bästa lösningarna. Men när det kommer till våra fyrbenta vänner är det sämre ställt.

En artikel i tidningen Hundsport nr 4 belyser svårigheterna med att hitta saklig information om hur man ska transportera sin hund på ett säkert sätt i bilen. De flesta biltillverkare har mycket lite dokumentation och information till den hundägare som står inför ett bilköp och vill att deras hund ska kunna transporteras på ett säkert sätt. Merparten av biltillverkarna hänvisar bara till samarbetsföretag som tillverkar burar. Många av dessa är enligt artikeln ganska luddiga i sina beskrivningar och produkterna är endast i undantagsfall testade under realistiska förhållanden. Inte heller Transportstyrelsen eller NTF har någon information om hur våra hundar bör transporteras.

Hundens säkerhet under bilresor verkar helt enkelt inte tas på allvar av någon aktör. Hundägare som står i begrepp att köpa en ny bil bör därför själv ha en god uppfattning av vad man ska ha innan man åker iväg för att titta på bil – även om en del återförsäljare sitter inne med betydligt mer information än vad tillverkaren kan erbjuda.

Hur ska då en hund transporteras säkert i bilen? Den otvetydigt bästa lösningen enligt artikeln är en krocksäker bur, fast monterad i bagagerummet på en kombibil och ett permanent galler mellan bagaget och baksätet. Många andra lösningar som plastburar, selar med klena plastspännen, madrasserade korgar, flyttbara galler med mera är troligen säkra för hunden – så länge man inte krockar.

Artikelförfattaren Lena Heimlén vittnar om de stora svårigheter hon hade att få reda på vilka säkerhetslösningar för hund som de stora biltillverkarna tillhandahåller. På webbplatserna var informationen, om den överhuvudtaget fanns, gömd långt ner under opassande rubriker och vid telefonkontakt var det sällan någon som kunde ge andra besked än en hänvisning till den burtillverkare man samarbetar med. Burtillverkarna i sin tur uppger ofta att deras bur är säker men bara en tillverkare kunde hänvisa till svenska krocktester som utförts i samarbete med Statens Provningsanstalt, SP.

//Artikel hämtad från SKK >>>